1. Hur ansöker jag om andrahandsuthyrning?
2. Vad gör jag om jag upptäcker skadedjur i min lägenhet?
3. När ska hyran betalas?
4. Hur gör jag en felanmälan?
6. Vad gör jag om jag vill säga upp mitt hyreskontrakt?
Vill du av någon anledning genomföra en andrahandsuthyrning av din lägenhet, exempelvis när du ska resa under en längre period eller liknande. Då kan du ansöka om ett tillstånd för andrahandsuthyrning. Det är dock alltid du som förstahandshyresgäst som ansvarar för lägenheten och för att hyra betalas i tid.
Det är viktigt att veta att andrahandshyresgästen inte äger någon rätt att någon gång överta hyreskontraktet för lägenheten. Att hyra ut lägenheten olagligt innebär att du mister din hyresrätt. Ansökan skickas till oss på hej@haloya.se.
Barnvagnar
För allas säkerhet är det inte tillåtet att förvara barnvagnar i trapphusen. Dels är barnvagnar ifråga en brandrisk men också vid nödsituationer, exempelvis om det börjar brinna kan barnvagnar förhindra utrymning och stå i vägen.
Vi uppmanar våra hyresgäster att ha barnvagnar i lägenheterna, alternativ i källaren.
Brandinformation
Brand är bland det allra farligaste i flerbostadshus och fastigheter. Oftast är det vardagliga orsaker som skapar bränderna, tex. en glömd platta på spisen, rökning eller levande ljus. Vi har samlat lite information om vad du ska tänka på i ditt hem, för din, andras säkerhet och liv.
Informationen nedan är hämtad från www.raddningsverket.se . Där du också hittar mer information som du kan fördjupa dig i.
Brandvarnare – ett måste
En brand kan växa oerhört fort. Eftersom bränder är ljudlösa i början kan det vara svårt att upptäcka dem i tid. Därför ska det finnas minst en uppsatt och fungerande brandvarnare i varje lägenhet – en bra livförsäkring som inte kostar mer än en hundralapp. Är lägenheten större än 60 m2 bör du ha flera brandvarnare. Det ska också finnas minst en på varje våningsplan i bostaden. Tänk på att ljudet måste höras ordentligt, till exempel bakom stängda sovrumsdörrar. Prova brandvarnaren en gång i månaden och när du har varit bortrest. Ta för vana att byta batteri en gång om året. Brandvarnare åldras. Därför behöver de bytas ut ungefär vart tionde år.
Notis: Du erhåller en brandvarnare från oss, har du ingen, kontakta oss.
Ha släckutrustning hemma
Eftersom bränder växer snabbt, bör alla ha en handbrandsläckare hemma. För bostäder rekommenderar Räddningsverket pulversläckare på minst sex kilo med effektivitetsklass 43A 233BC
– Annat som är bra att tänka på
• Glömda stearinljus orsakar många bränder. Släck alltid ljusen när du lämnar rummet. Använd brandsäkra och stabila ljusstakar och ställ ljusen på säkert avstånd från gardiner och annat brännbart. Lämna inte barn, eller husdjur som går lösa, ensamma med levande ljus.
• Se till att TV:n står luftigt. Ha aldrig dukar, blommor eller levande ljus på den.
• Dra ut kontakten ur kaffekokare, hårtorkar och liknande när de inte används.
• Låt inte disk- och tvättmaskiner eller torktumlare vara igång när du sover eller går hemifrån.
• Håll rent från brännbart material på och runtom spisen. Rengör spisfläkten då och då. En brand i en bortglömd kastrull kan lätt ta sig upp i en igenfettad spisfläkt och vidare i huset.
• Se till att små barn aldrig får tag i tändstickor, cigarettändare och dylikt.
• Rök aldrig i sängen eller någon annanstans där du riskerar att somna.
• Se till att glödlampor och spotlights inte kommer åt något brännbart. Använd skyddskåpor på lampor i garderober och andra platser där brännbart material kan komma i kontakt med lampan.
• Byt blinkande lysrör omedelbart och byt samtidigt glimtändaren.
• Var rädd om elsladdar så att de inte kläms och skadas. Byt dem om de är trasiga.
• Håll trapphuset rent från brännbart material och sådant som står i vägen vid en utrymning.
• Minska risken för anlagda bränder genom att hålla dörrar till källare och vindar låsta. Förvara inte heller brännbart material intill fasaden eller i trapphuset.
• Förvara aska från öppen spis och liknande i metallkärl med lock i minst fem dygn efter att den har brunnit ut. Sedan kan den slängas bland övriga sopor.
• I din lägenhet får endast mindre mängder brandfarliga vätskor, till exempel lösningsmedel, spolarvätska och bensin, och gaser förvaras utan tillstånd från byggnadsnämnden. Gasolflaskor får rymma högst fem liter och behållare med brandfarlig vätska högst tio liter. Lämpligaste stället att förvara varorna är ute på balkongen (ej inglasad), gärna i ett skåp. Vid sådan förvaring får behållarna vara större.
• Förvara inga fyrverkerier eller brandfarliga vätskor och gaser i källaren eller på vinde
– Agera direkt
Eftersom en brand kan växa fort gäller det att agera direkt. Det är när branden fortfarande är liten som man har chans att släcka själv. Tänk igenom före hur du ska bete dig och ta dig ut om det börjar brinna. Grundregeln är:
RÄDDA – VARNA – LARMA – SLÄCK
Brand i kläder
Om det brinner i någons kläder – se till att snabbt få ner personen på golvet. Om man står upp eller springer runt sprider sig branden snabbare och dessutom ökar risken för brännskador i andningsvägarna. Släck elden genom att slänga en filt eller liknande över personen. Täta till mot kroppen från huvudet och neråt så att branden kvävs. Det är viktigt att det du släcker med är gjort av naturmaterial. Konstfibrer, som till exempel fleece, tar lätt eld!
Brand i kastrull
Skulle det börja brinna i en kastrull, flytta den från plattan och kväv branden med ett lock. Använd aldrig vatten om det brinner i margarin eller olja, då ”exploderar” det brinnande fettet. Det blir en våldsam brandspridning och du kan bli allvarligt brännskadad.
Brand i TV
Vid brand i TV:n, dra ut kontakten. Släck med en handbrandsläckare eller genom att hälla på vatten
Annan brand
Är branden liten, försök att släcka, men ta inga onödiga risker. Finns handbrandsläckare till hands: ryck ur sprinten, närma dig branden i låg ställning och spruta mot det som brinner, inte mot lågorna. Håll dig under röken.
När du inte kan släcka själv
Har du ingen möjlighet att släcka på ett säkert sätt är det viktigaste att du snabbt tar dig ut. Stäng dörren till rummet där det brinner och stäng också lägenhetsdörren när alla kommit ut. Annars sprids röken ut i trapphuset. Larma 112 och varna grannarna.
Brand på annan plats i flerbostadshuset
Stanna kvar i lägenheten. En lägenhetsdörr står normalt emot en brand i cirka 30 minuter. Våta handdukar hjälper till att täta runt dörren och i brevinkastet. Gå aldrig ut i ett rökigt trapphus och använd aldrig hissen vid brand. Larma 112 och påkalla uppmärksamhet genom fönstret eller balkongen.
Behövs hjälp – larma 112
Behövs hjälp, ring 112. Då hamnar du hos en larmoperatör på SOS-centralen. För att få den bästa och snabbaste hjälpen – svara på operatörens frågor om vad som har inträffat, var det har hänt, vilket telefonnummer du ringer ifrån och så vidare. Hjälpen blir inte försenad för att du svarar på många frågor. När du pratar med en operatör, larmar en annan samtidigt räddningstjänsten och skickar den till platsen. Möt upp när hjälpen kommer för att visa vägen och spara tid.
Byte av lägenhet
Vi accepterar sällan byte av lägenhet, undantag går att genomföra vid uppvisad god ekonomi, kontakta oss för mer information
Disk- och tvättmaskin
I varje fastighet finns det tillgång till tvättstuga med tvättmaskiner. I en del lägenheter finns det utrymme och möjlighet att installera egen disk- och tvättmaskin ifall att hyresgästen väljer att ha det, du som hyresgäst har själv ansvar för att installationen utförs korrekt av godkänd installatör
Tänk på att inkopplad maskin kan orsaka störningar i varm- och kallvatten i hela huset. Kolla även om din hemförsäkring täcker eventuella skador
Dödsfall
Vid dödsfall har dödsboet en månads uppsägningstid. Om partnern vill bo kvar i lägenheten kan vi skriva om kontraktet.
Felanmälan
Om du finner fel i lägenheten eller fastigheten är det viktigt att anmäla detta så fort som möjligt till oss för att åtgärda felet. Felanmälan görs på hemsidan, http://www.haloya.se/felanmalan/
Det går också att ringa till oss under specifika tider, vänligen se hemsidan för tider och telefonnummer.
Flytta in
Vi kommer att se till att besiktning har skett med föregående hyresgäst innan du flyttar in i din nya lägenhet. Tillträde sker klockan 12.00 den dag hyresavtalet börjar gälla. Glöm inte följande:
– Teckna en hemförsäkring vid inflyttning som gäller den dag ditt hyresavtal börjar gälla.
– Anmäla nytt elabonnemang gällande din hushållsel.
– Skaffa en brandvarnare om det inte finns en sådan.
– Genomföra en adressändring
Flytta ut
Viktiga saker att tänka på när du ska flytta ut från din lägenhet.
– Noggrann städning och rengöring av din lägenhet, ink. förråd och balkong.
– Om slutstädningen skulle vara bristfällig utförd kan du debiteras städavgift.
– All utrustningsdetaljer som tillhör lägenheten skall finnas i lägenheten.
– Besiktning sker vid uppsägning, vänligen meddela oss i tid för tidsbokning.
– Vi genomför besiktningen tillsammans, onormal slitage bekostas/åtgärdas av hyresgästen.
– Säg upp ditt el-abonnemang för hushållsel.
– Allt som tillhör lägenheten ska finnas på plats vid besiktning. T.ex dörrar, väggfasta skåp etc.
– Nycklar till lägenheten återlämnas senast 12.00 på flyttdagen, alt. överenskommen datum/tid.
– Vill du ha en checklista för flyttstädning, vänligen kontakta oss på support@haloya.se
Flyttstädning
Noggrann städning och rengöring av din lägenhet, ink. förråd och balkong.
Om slutstädningen skulle vara bristfällig utförd kan du debiteras städavgift.
Kontakta oss om du vill ha tips på städfirma.
Förråd
Varje hyresgäst erhåller ett förråd. Tänk på att inte förvara brandfarliga egendomar i förrådet. Haloya Real Estate AB ansvarar inte för den förvarade egendomen. Kontakta ditt försäkringsbolag om skada eller stöld skett.
OBS! Du får inte förvara gasol, bensin, gastuber, lättantändliga eller explosiva medel i ditt källarförråd.
Intresseanmälan
På sidan www.haloya.se/lediga-objekt kan du se alla lediga objekt hos oss samt göra en intresseanmälan för det som passar dig. Finns det inga hyresobjekt som passar dig så kan du göra en allmän intresseanmälan.
Hyresinbetalning
Hyran betalas alltid i förskott för varje månad. Du får en hyresavi för varje månad. Hyran betalas senast sista vardagen före varje kalendermånads utgång.
Var noga med att betala hyran i tid. Om vi inte erhåller hyran i tid kommer extra kostnader att tillkomma vid påminnelser och i värsta fall kan ärendet skickas till inkasso och sedan lämnas ärendet hos kronofogdemyndigheten med större konsekvenser så som extra betalningar och avhysning.
Hyresavin ska vara dig tillhanda senast andra veckan i månaden. Vänligen hör av dig om du inte har fått en hyresavi, det är din skyldighet att alltid betala hyran även om vi missat hyresavin.
Kod
Lägenhetsnummer
När du felanmäler eller kontaktar oss måste du alltid uppge din lägenhetsnummer som finns på ditt hyreskontrakt. Även personuppgifter kan tillkomma. För mer information se vår hemsida, på sidan felanmälan.
Staten har infört ett nationellt lägenhetsregister där varje lägenhet har ett unikt nummer. Numret till lägenhetsregistret är fyrsiffrigt och bör användas vid kontakt med myndigheter.
Målning
Kontakta alltid oss innan du påbörjar arbetet med att måla. Vill du själv genomföra målningen har du som hyresgäst möjligheten att genomföra detta. Färgvalet ska vara mycket neutrala färger. Arbetet måste dock ske genom auktoriserade verkstäder. Om arbetet inte har genomförts genom auktoriserade verkstäder eller om färgerna är extrema kan du bli ersättningsskyldig för återställningsarbetet.
Namnbyte på dörren
Städning är det enklaste och bästa sättet att skydda sig mot skadedjur/ohyra. Om hyresgästen har vållat skadan kan denne bli ersättningsskyldig.
Observera att alla byggnader kan drabbas av skadedjur/ohyra vilket i sin tur kan drabba hyresgästerna genom sjukdomar. Det är därför oerhört viktigt att kontakta oss omedelbart om ni finner skadedjur/ohyra så tar vi hand om det. Tillsammans skapar vi trivsel hos alla hyresgäster.
Hyresgästen ansvarar för att lägenheten hålls i gott skick. Av den anledningen har vi samlat goda råd för dig om hur du kan bidra till att skapa trivsel både för dig och nästa hyresgäst.
– Golv
Viktigt att använda endast milda rengöringsmedel. Undvik väldigt varmt vatten och väldigt starka rengöringsmedel. För att vårda golv och golvmattor på bästa möjliga sätt är det viktigt och ett måste att moppa golvet kontinuerligt. Tänk på att parkettgolv är känsliga och ha i beaktning att ha en dörrmatta för att stoppa smuts och grus redan vid ytterdörren. Repor och skador av golv ersätts av hyresgästen.
– Kyl och Frys
Ett tips för dig som vill spara på elen, frosta av kyl och frys regelbundet, vitvaror som är avfrostade drar mindre hushållsel. Rengör baksidan på kyl och frys för att undvika att smuts samlar sig samt brandrisk.
– Köksfläkt
I varje köksfläkt finns det ett avtagbart filter som du kan enkelt ta bort och rengöra. Alla filter som är fulla av fett fungerar också väldigt dåligt och kan vara en brandfara. Ett tips är att diska det i diskmaskinen om du har en sådan. Annars kan du låta den ligga i vatten med rengöringsmedel i några timmar sedan rengöra det.
– Toalett och badrum
Det är viktigt att kontinuerligt rensa golvbrunnen i badrummet, tänk också på att inte spola ned blöjor, bomullspinnar eller liknande produkter i toalettstolen eftersom det finns stor risk att de fastnar i avloppet.
Tänk också på att låta badrumsdörren stå på glänt eller helt öppen då luftfuktigheten i badrummet är oftast väldigt hög.
– Stopp i avloppet
Ett bra tips om det blir stopp i diskhon eller exempelvis handfatet är att hälla i kokhett vatten samt diskmedel. Annars är det alltid bra att testa vidare med vaskrensare och försöka lösa problemet genom att pumpa vattnet. Ansvaret gällande rensning hela vägen ner till golvbrunnen är helt och hållet på dig som hyresgäst. Om vi ska göra detta har du risk att bli ersättningsskyldig.
– Sopor
Grovsopor ansvarar du själv för att lämna till en återvinningscentral. Vad det gäller sopor ansvarar vi som hyresvärdar för hämtningen från markerad plats i fastigheten.
Vi tar hand om eventuell snöröjning, detta gäller exempelvis entréer eller egna trottoarer. Vi har för avsikt att snöröja vid entréer och andra liknande områden när det är 7cm snö, andra områden när det är 12cm snö.
– Sandning
Vi har för avsikt att sanda när det är extrem halka, specifikt gäller sandning vid våra uppfartsområden och parkeringar.
– Snöröjning av parkeringsplatser
Ansvar kan tillkomma på hyresgästen om bilen står parkerad vid snöröjning.
Som hyresgäst har du ett ansvar för att visa hänsyn till dina grannar i huset och inte föra oväsen på olämpliga tider. Tänk exempelvis på att inte ha störande ljud på kvällstider, exempelvis när du borrar eller spikar. Det är extremt viktigt att du kommunicerar till dina grannar om du ska ha en tillställning eller motsvarande.
– Störande grannar
Om du upplever att dina grannar stör dig ska du i första hand ta kontakt med din granne. Vi ser väldigt allvarligt på att få klagomål och det kan leda till att hyresgästen förlorar sin lägenhet i långa loppet. Du kan alltid kontakta oss genom formuläret på hemsidan, notera alltid tidpunkt samt orsak till vad som har hänt så tar vi tag i det i första hand för att hitta en gemensam lösning
– Kommunikation
kommunikation i dessa sammanhang är väldigt viktig, vi ser att du tar kontakt med din granne i första hand för att lösa situationen. I nästa skede kan du kontakta oss om inget har hjälpt så ser vi till att hitta en lösning. Mycket irritation går att förebygga genom kommunikation med sina grannar.
Det är mycket viktigt att alltid ta hänsyn till sina grannar och medmänniskor samt visa respekt. Vi tillämpar tillsägelse samt erinran för en hyresgäst som stör sina grannar i värsta fall finns en risk att hyresgästen blir uppsagd från sin lägenhet.
– Förvarna dina grannar om du ska ha en tillställning. Genom exempelvis ett enkelt brev.
– Visa extra hänsyn efter klockan 22:00.
– Mata inte fåglar från fönster, balkong eller i rabatter utanför huset. Det orsakar mycket oreda.
– Skaka inte sängkläder eller mattor från fönster eller balkong.
– Se till att husdjur inte stör andra grannar, håll dem under uppsikt.
– All musik och ljud genom stereo, TV eller andra medier är enbart för dig och inte för dina grannar.
– Sätt balkonglådor på balkongräckets insida.
– Ta ansvar och hjälp oss att förhindra inbrott etc. genom att alltid låsa entrédörren, källardörrar eller helt enkelt kontakta oss om du misstänker något. Vi finns alltid tillhands i bästa mån för att se till att det är trivsel för alla i huset.
– Motorfordon är absolut förbjudna på våra gräsmattor.
– Parkera inom specifika p-platser
– Avsluta tvättpassen i tid och respektera dina grannars bokade tider.
– Städa alltid efter dig i tvättstugan.
– Allmänna utrymmen ska hållas fritt från personliga tillhörigheter.
– Rökning i lägenheten är ej tillåtet
– Hyresgästen befinner sig ersättningsskyldig för eventuella utryckningar vid störning av grannar.
– Grillning på balkongen är förbjudet
– Kontakta oss alltid om det är något du undrar över, detta gör du enkelt genom vår hemsida.
Det är absolut förbjudet att tvätta mattor i tvättmaskinerna då detta förstör dem.
– Städning av tvättstuga.
– Rengör tvättmaskiner och torkskåp
– Sopa och torka golvet
– Rengör filtret i torktumlaren
– Släng tomma förpackningar på rätt ställe
– Det råder rökförbud i tvättstugorna.
– Tvättförbud råder efter de bokningsbara tiderna.
– Om någon maskin inte fungerar eller något saknas, kontakta oss.
Exempelvis
Du säger upp lägenheten den 12 juli.
Uppsägningen gäller från 1 augusti och tre månader framåt.
Avflyttningsdag blir då sista oktober eller första vardagen i månaden efter.
Enligt hyreslagen är du skyldig att visa upp lägenheten för nya intresserade hyresgäster när du har sagt upp lägenheten
Vid uppsägning besiktas lägenheten. Vi går igenom hela lägenheten tillsammans med besiktningsmannen för att se över skador/onormalt slitage. Städning kontrolleras också vid besiktningen.
Skador som uppkommer vid besiktning eller att städningen inte är fullständig bekostas av avflyttade hyresgästen.